Fill out my online form.

Elektromobilitet i branchen: Praktisk check med Sortimo og Mercedes-Benz

Afprøvet og testet til hverdagsbrug med fabriksløsningen fra Sortimo og Mercedes-Benz Vans

I de seneste måneder har håndværkere i regionen omkring Augsburg kunnet afprøve et af i alt to Mercedes-Benz eVito-, der har SR5 reolsystemer af høj kvalitet, i op til to uger. Over 20 kunder fra en lang række brancher brugte eVito og var i stand til at teste kompatibiliteten af køretøjet og dets udstyr i køretøjet i deres daglige arbejde. Projektet blev meget vel modtaget af mange interesserede parter, så projektet blev forlænget til udgangen af marts 2023 efter den første forsøgsfase. Emnet fik også en masse mediedækning, som igen viser betydningen og tilstedeværelsen af elektromobilitet i fagsektoren. Læs denne artikel for at finde ud af, hvilke resultater der er kommet ud af formatet, og hvad brugerne har at sige om den praktiske brug.

Hvad er målene bag projektet?

Der blev forfulgt to hovedmål med det fælles projekt. På den ene side ønsker vi, Sortimo, sammen med Mercedes-Benz Vans, at uddybe vores forståelse for målgruppernes behov og krav og udvide vores viden med hensyn til de forskellige industrier. På den anden side ønskede vi inden for rammerne af dette projekt at give håndværkere fra regionen mulighed for at afprøve en elektrisk varevogn i deres daglige arbejde og dermed styrke accepten med hensyn til elbilens integration. Mange håndværkere beskæftiger sig med emnet elektriske varevogne, men forhindringen for at skifte fra en sammenlignelig forbrændingsmotor til et elektrisk køretøj er ofte stadig meget høj. Det er netop derfor, vi lancerede projektet: Vi ønsker at give mulighed for at afprøve eVito, ikke blot på en prøve tur, men under virkelige forhold i dagligdagen.

 

Vi tilbyder integrerede og fleksible udvidelsesløsninger til en lang række brancher, der kan tilpasses præcist til kundens behov og den bedst mulige brug af køretøjets lastrum. Det fælles projekt med Mercedes-Benz Vans har til formål at vise vores kommercielle kunder, at disse løsninger også fungerer fortræffeligt i praksis med batteridrevne varevogne. Placeringen i vores Innovation Center viser, hvor levedygtigt dette fælles udbud vil være fremover.

Reinhold Braun Administrerende direktør for Sortimo International GmbH

Projektopsætning – hvad fik testerne?

Højeste standarder med de kvalitetsløfter, som Sortimo og Mercedes-Benz har givet

Til en pris på kun 56 € pr. uge (pris plus moms) modtog brugerne de højeste standarder både fra Mercedes-Benz, i form af det nye eVito, og fra Sortimo via den fabriksmonterede SR5-løsning i køretøjet.

Højdepunkterne i den nye Mercedes-Benz eVito:

  • Meget effektiv elmotor med maks. 85 kW (116 hk) (kontinuerlig effekt 70 kW (95 hk)) og op til 360 Nm moment
  • Op til 314 km1,2 elektriske områder (WLTP)
  • 60 kWh brugbar batterikapacitet
  • Elforbrug 27,2-21,3 kWh/100 km.
  • Ladestrøm op til 11 kW (AC-opladning) eller 80 kW3 (DC hurtig opladning)
  • 4 års integreret vedligeholdelsespakke og 8 års battericertifikat
  • Ubegrænset ladevolumen på 6.6m³
  • Styring af fjernopladning og forbehandling
  • 4 recuperationstrin til energigenvinding

SR5 udstyr i køretøjet

  • SR5 udstyr i køretøjet for maksimal forøgelse af produktiviteten
  • Maksimal udnyttelse af lastrum for mere opbevaringsplads
  • Smarte ekstrafunktioner – gennem forskellige hylder, organizer og skuffeelementer i alle tænkelige størrelser
  • Kan tilpasses individuelt
  • Brug af robuste materialer af høj kvalitet

Hvad siger kunderne efter to ugers praktisk afprøvning?

Hver testfase blev efterfulgt af en ca. 45-minutters feedback-session, hvor brugerne kunne dele deres erfaringer i en åben diskussion. De vigtigste emner, der blev behandlet og diskuteret her, var opladning, rækkevidde, køretøj, udstyr, bæredygtighed og ekstern påvirkning. Klik her for at få et glimt af resultaterne:

Opladning

  • Der blev primært foretaget betaling via private opladningssteder i virksomhederne eller hos medarbejderne – så ofte var der egne PV-systemer til rådighed
  • Der var en tendens til, at offentlige parker til opladning blev brugt mindre
  • Afgiftsinfrastrukturen anses stadig for at være kritisk, da den stadig har et betydeligt potentiale for udvidelse

Område

  • EVito blev anvendt til den daglige drift – primært til kørsel til kunder og byggepladser.
  • de gennemsnitlige kørte kilometer var mellem 30 og 300 km med en gennemsnitlig køretid på to timer

Fabriksmonteret løsning – SR5

  • Fabrikkens løsning blev meget vel modtaget og bedømt af kunderne
  • Kombinationen af forskellige BOXXES størrelser, hylder og skuffer blev godt modtaget af alle brancher

Generelt

  • Den trinløse kørsel af eVito blev opfattet meget positivt
  • Bilen og projektet blev meget godt modtaget af kunder og kolleger fra brugerne
  • Den lethed, hvormed eVito og dens udstyr i køretøjet kan integreres i den daglige arbejdsrutine, blev vurderet som fejlfri.

I samarbejde med vores VanSolution partner Sortimo, er vi ved at gå videre med forandringen til elektromobilitet og tilbyde håndværkere en konkret rådgivningsløsning til overgangen til CO2 neutrale drev. Fokus er på at præsentere en sektorspecifik løsning for håndværkere og industrielle kunder. Sammen med Sortimo tilbyder vi således vores kunder gennemprøvede og certificerede udvidelsesløsninger, som er baseret på individuelle løsninger.

Steffen Lucas, salgs- og marketingchef for Europa & Management Sales Transporter og Vans Tyskland Mercedes-Benz Vans

Sortimo SR5 udstyr til bilen fås også som VanSolution-løsning

EVito er udstyret med Sortimo med SR5-reolsystemet, som også har været tilgængeligt ex Works som VanSolution siden sidste efterår. SR5-biludstyr fra Sortimo giver maksimal udnyttelse af lastrummet og det bedst mulige overblik i køretøjet takket være forskellige organisatoriske elementer. Sortimo-økosystemet sikrer ensartet kompatibilitet mellem reoler og almindelige værktøjskasser samt med det praktiske ProClick-værktøjstaskesystem. SR5 kan udvides med individuelt tilbehør. Lastrummet er beklædt med en beklædning, der beskytter karosseriet og dermed bevarer dets værdi. Derudover er lastgulvet allerede forsynet med forbindelsespunkter til en yderligere hylde, hvilket gør efterfølgende installation mulig til lave omkostninger.

Elektromobilitet i de faglærte brancher på “Zukunft Handwerk” i München

Ved afslutningen af det vellykkede projekt fik vi lov til at præsentere det på messen Zukunft Handwerk i München i form af en forelæsning og kunne indhente positiv feedback fra forskellige sider. På vores fælles stand med Mercedes-Benz blev både vores kolleger fra Mercedes og vores kolleger fra Sortimo flere gange spurgt om opsætningen og mødt med stor begejstring for køretøjet og udstyret i køretøjet.

Sortimo står klart bag emnet elektrisk mobilitet og er i tæt kontakt med bilfabrikanter, hvilket også fremgår af dette projekt. For vores kunder betyder det, at vi er glade for at give gode råd, når det drejer sig om at skifte fra konventionelle drev til elektriske køretøjer. Med intelligente løsninger til brug af lastrum er vi klar til at hjælpe vores kunder med at opnå mindst samme grad af mobilitet i elektriske køretøjer, som de er vant til med andre drivsystemer.

Skriv en kommentar

Udfyld det obligatoriske felt.
Udfyld det obligatoriske felt.
Udfyld det obligatoriske felt.

* markerede felter er obligatoriske

Udfyld det obligatoriske felt.

0 kommentarer

  • Der er endnu ingen kommentarer, vær den første til at skrive en!
    Vi glæder os til at læse din feedback til dette indlæg.