E-mobilitet: grundlæggende om teknologien, rækkevidden og meget mere.

Overvejer du at købe et el-køretøj til din virksomhed? Læs dette blogindlæg for at finde ud af, hvad du skal overveje, når du køber eller leaser et elektrisk erhvervskøretøj.

De forskellige former for drivkraft

Teknologier som milde hybrider og naturgaskøretøjer er (endnu) ikke egnet til daglig brug I en erhvervsflåde. I modsætning hertil har følgende drivkræfter længe været på vores veje:

  • Elektriske køretøjer batterier (BEV) kører udelukkende på batteristrøm og burger kun batteriet som energikilde.
  • Hybride køretøjer (HEV) kombinerer el- og forbrændingsmotorer (for det meste benzin).
  • Plug-in hybrider (PHEV) burger genopladelige batterier og kan oplades eksternt via en ekstern strømkilde.
  • Brændselsbiler (FCEV’er) genererer elektrisk energi ved at tilfører brint til iltenergi, men de er endnu ikke udbredt.

Er rene el-biler bedre for udledningen end forbrændingsmotorer?

Kort sagt: Ja.

Under produktionen af batterier og e-køretøjer, genereres der mere CO2 sammenlignet med forbrændingsbiler. Takket være mange års udledningsfri kørsel har de rene elektriske køretøjer (BEV’er) dog en lavere samlet CO2-balance. Forbrændingsmotorer bruger kun op til 50% af energien I brændstoffet, mens elmotorer bruger mellem 80% og 100%.

Hvor “grønne” de virkelig er i sidste ende, afhænger især af drivkraften, dvs. med hvilken elektricitet de oplades: Med den nuværende el-mix er BEV’er kun lidt mere miljøvenlige end forbrændingsmotorer og plug-in hybrider. Med 100% grøn elektricitet, ville CO2-besparelsen være op til 60%.

Derfor skal du ikke se på indkøbet af et elektrisk køretøj så isoleret, men tænk på at købe grøn elektricitet, og selv installerer fx solpaneler. Sortimo har også vovet sig et skridt ind i fremtiden og har bygget Tysklands største elektriske lade station. Denne er placeret i Sortimo Innovation Park i Zusmarshausen. Den er en af de største i Europa og fra slutningen af juli vil den være klar til brug. Den drives udelukkende af regenerativ energi.

Fordele og ulemper ved en plug-in hybrid

Fordele :

  • Du er ikke afhængig af opladningsmuligheder.
  • Lignende fordele som BEV
  • Højere intervaller

På grund af kombinationen af forbrændingsmotor og elmotor:

  • Ingen fuldstændig udledningsfri kørsel
  • Øget egenvægt og højere vedligeholdelses-omkostninger
  • Højere brændstofs omkostninger på grund af benzinbrændsel, sammenlignet med dieselbiler

Dybest set bør plug-in hybrider ikke ses udelukkende som en skattebesparende model og de bør kun drives med forbrændingsmotoren. Teknologien giver kun mening og er kun mere miljøvenlig end forbrændingsmotorerne, hvis den faktisk bruges og kombineres efter hensigten.

“Problemet” med rækkevidde

Det er et meget debatteret emne og hæmmer mange i deres beslutning om at købe. Alligevel har rækkevidden for et almindeligt el-køretøj længe været tilstrækkeligt til de fleste hverdagsrejser. Men hvis destinationen er hundreder af kilometer væk, er den offentlige opladningsinfrastruktur nødvendig. Desuden er den maksimale afstand, der kan tilbagelægges, på ingen måde klart forudbestemt.
Her spiller mange aspekter en rolle, startende med selve elmotoren, batterikapaciteten eller endda eksterne omstændigheder såsom vejret. Tesla-modeller har f.eks. En rækkevidde på op til 600 km, mens en Smart-model har en rækkevidde på omkring 100 km. Kommercielle køretøjer har en rækkevidde på 120 km til 370 km.

Men pas på: den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden. Når du vælger en køretøjsmodel, skal rækkevidden passe og matches med dine daglige køre vaner, arbejde og levevilkår.

Glem ikke, at du selv kan påvirke rækkevidden. Din egen opførsel og personlige køre stil er nøglefaktorer – og det har meget mere betydning, end når du kører en bil med forbrændingsmotor.

Du kan få en bredere rækkevidde gennem en bevidst køre stil:

  1. Når du skal bremse en elbil er det mest effektivt at tage foden af el-pedalen. Den såkaldte genopretning genvinder endda endnu mere energi.
  2. Accelerere langsomt og bevidst
  3. Køretøjets vægt og aerodynamik: elektriske motorer fungerer bedre jo lettere og mere strømlinet køretøjet er. Vær opmærksom på dette når du læsser værktøj og materialer på daglig basis og når du vælger din varebilsindretning. Anmod en Sortimo-konsulent om rådgivning om optimering af lasteplads og organisering af arbejdspladsen. Der er mange måder at optimere indretningens vægt på og at undgå at transportere unødvendige materialer. Sortér dit værktøj og dine materialer på en struktureret måde. Læs mere om 5S-metoden.
  4. Undgå unødvendigt energiforbrug: Med den elektriske motor er der ingen forbrænding, så der er ingen spildvarme til opvarmning, og køling er også en ægte energisluger. Sørg for, at temperaturen er korrekt inden du begynder at køre, mens køretøjet er tilsluttet lade stationen.

Når det kommer til et køb, skal du være opmærksom på overstående tips og overveje disse punkter også:

  1. Observer din egen kørselsadfærd, for at finde ud af hvilket batteri du har brug for. For lidt strøm vil svigte dig og for meget lagerplads er en stor omkostningspost i købet.
  2. Sammenlign opladnings-specifikationerne for at optimere brugeroplevelsen.
  3. Udvide din søgning, så du får undersøgt markedet ordentligt.

Hvorfor e-mobilitet ikke kun er en ‘trend’

Den 12. december 2015 blev historien skabt med Paris-klimaaftalen, da det globale samfund besluttede at tage hensyn til drivhusneutralitet inden 2050. En ændring er derfor også uundgåelig for den tredjestørste udledning af drivhusgasser inden for EU, nemlig transportsektoren. Forbrændingsmotorer forsvinder i stigende grad fra vejene – og erstattes af elektriske køretøjer. Med dette i tankerne har Tyskland sat sig som mål at indregistrere mindst syv til ti millioner el-køretøjer inden 2030.
EU har udelukket udsigten til at håndhæve et forbud mod produktion af forbrændingsmotorer inden 2035.

Kilde: Earl, Thomas: “Six transport trends to watch in 2021”, under www.transportenvironment.org/news/six-transport-trends-watch-2021 (Indhentet 19.07.2021).

Overgangen er således ikke længere langt væk med hensyn til tid. Ikke desto mindre er der stadig meget at gøre, og det er nødvendigt med en klar overvejelse, selvom der allerede er taget en vej mod el-mobilitet: i 2019 var kun 2% af alle næsten 50 millioner registrerede personbiler i Tyskland alternativt drevet, og selv i 2020 var der kun omkring 570.000 el-køretøjer på vej. Tingene bevæger sig dog i den rigtige retning: næsten hvert tredje nyregistrerede køretøj var elektrisk drevet i 2020.

Tilsvarende har bilproducenter dedikeret sig til udvikling af elbiler og nye modeller. EU’s forudgående meddelelse om at stoppe med at producere forbrændingsmotorer inden 2023 mødes i øjeblikket ikke med nogen modstand fra bilproducenter. De støtter også udvikling og har sat sig frister for at sige farvel til forbrændingsmotoren. Indtil for nylig var markedet for elbiler begrænset til en niche med tidlige adaptere. I mellemtiden er tidevandet dog vendt, og brugernes valg er steget markant – det er på vej mod masseproduktion: i 2019 var der ikke engang 100 forskellige modeller på markedet, så planlægningen for 2021 ligger allerede på 176 modeller og forventes at stige til 333 modeller inden 2025.

Kilde: Bannon, Eoin: “Electric surge: Carmakers’ electric car plans across Europe 2019-2025”,
under: https://www.transportenvironment.org/publications/electric-surge-carmakers-electric-car-plans-across-europe-2019-2025 (Indhentet 19.07.2021).

Skriv en kommentar

Udfyld det obligatoriske felt.
Udfyld det obligatoriske felt.
Udfyld det obligatoriske felt.

* markerede felter er obligatoriske

Udfyld det obligatoriske felt.

0 kommentarer

  • Der er endnu ingen kommentarer, vær den første til at skrive en!
    Vi glæder os til at læse din feedback til dette indlæg.